Valószínűleg a kedves Olvasók között is kevesen
lehetnek olyanok, akik pergő hétköznapjaik rutinos ténykedései során tudatosan
foglalkoznának azzal a gondolattal, hogy valójában az egész emberi életük
szervezett mozgás. (Mindez ugyanis annyira alapvető tény számunkra, hogy
fontosságát igazából csak a veszteségek és hiányok megtapasztalása során, a
nélkülözés óráiban ismerjük fel és látjuk át.)
A mai ember tehát aggasztóan keveset törődik
ezzel a mozgásossággal. Rendkívül mozgásszegény életmódot élünk - aminek
egyre-másra tapasztaljuk különféle káros következményeit, az okokkal azonban
továbbra is vajmi keveset törődünk... Örömmel olvasom hát mostanság Vekerdy
Tamás különböző riportokban adott nyilatkozatait, aki egyre-másra igyekszik
nyomatékosan utalni arra a göttingeni felmérésre, amely komoly
következtetéseket tár elénk: mivel "(...) gyerekeink katasztrofálisan
keveset mozognak, nem másznak fára, nem billegnek pallón, nem ugrálnak patak
felett, ezért bizonyos agyi pályák sorvadtan alakulnak ki. Rengeteg a
beszédhibás, mert a beszéd is a mozgásból fejlődik."
Szerencsére azért már érezhetően növekszik
azoknak a szülőknek a száma is, akik felismerik, hogy a mozgás (és bizonyos
esetekben a mozgás tudatos fejlesztése) létfontosságú a fizikális, mentális és
pszichés fejlődésünkhöz.
Na, de ne szaladjunk ennyire előre! Ebben a
rovatban egy olyan 5 éves kislány terápiájáról fogok írni, akinek megkésett
beszédfejlődése hátterét/előzményeit vizsgálva perinatális (születés körüli)
problémák ismertek. Terminus után három nappal, oxigénhiány miatt
császármetszéssel született. Nemcsak beszédindulásában késett, hanem
mozgásfejlődése is kissé elmaradt, egyensúlya és mozgáskoordinációja a
tipikusnál gyengébb, enyhe figyelemzavar is diagnosztizálható nála. Jelenleg
már folyamatosan beszél, de sok a hanghibája, valamint a beszédészlelési
részfolyamatok működésében is életkori elmaradásokat mutat. A lovasterápiák során
a mozgásos stimulációra alapozva dolgozunk a fejlődésbeli lemaradásainak
behozatalán. Bejegyzéseimben igyekszem majd rávilágítani arra, hogyan függ
össze a (szabad levegőn történő) mozgás és a beszéd, illetőleg a kognitív
képességek fejlesztése. Elöljáróban itt némi elméleti áttekintést szeretnék
nyújtani ebben a témában.
A lovaglás különlegessége, hogy élő
mozgásdialógust hoz létre a ló és a lovas között, méghozzá oly' módon, hogy a
ló - mint médium - az összes szükséges mozgást elvégzi a páciens helyett
(helyes, egészséges mintát szolgáltatva számára). A páciens ülése reaktív,
befogadó, a ló által keltett impulzusokat felvevő, azokra azonnal reagáló. Az
emberi járás mintájának megfelelő, előrehaladó mozgás a lovon ülőtől tartási és
egyensúly-reakciókat kíván. A helyes testtartás kialakulásának következtében a
kliens légzése mélyül, ritmusossá válik, a rekeszizom tónusa beáll. A
felsőtestnek ez az egészséges, függőleges helyzete a beszéd szempontjából igen
fontos. Beszédszerveink így kerülhetnek abba az állapotba, amelyben képesek a
differenciált hangadásra. Ilyenkor a gégéből akadálytalanul juthat felfelé a
levegő, s beszédszerveink ezt a fajta áramlást emberi hanggá formálják.
A lépésben haladó ló percenként kb. 90-110-et
lép, s ezzel folyamatosan stimulálja a rajta ülő kliens vesztibuláris
rendszerét. A kutatók ma már vizsgálati eredményekkel támasztják alá azt is,
hogy a vesztibuláris ingerléssel az izomtónusra hatva a motoros fejlődés
befolyásolható. A motoros és a nyelvi fejlődés között pedig kimutatható az
összefüggés:
1.) A vesztibuláris ingerlés fokozza a központi
idegrendszer általános motoros aktivitását, ezáltal a beszéd motoros
komponensére is serkentőleg hat.
2.) Annak a gyermeknek, akinek az őt körülvevő
térben nincs elég mozgásos tapasztalata, sokkal nehezebb a száj terében való
helyes eligazodás, hiszen ott még csak nem is látványos a térbeli mozgás. A
lovaglás sokat segít a téri tájékozódás és a mozgáskoordináció fejlesztésében
is.
3.) Finommozgásainkat is csak akkor tudjuk
pontosan kivitelezni, ha a nagymozgásokat addig képesek vagyunk nyugalomban
tartani. (A beszéd pedig az ember legkifinomultabb mozgásainak egyike!) Ha egy
kisgyermeknél még nem automatizálódtak a különböző nagymozgásformák, akkor
ennek irányítása fogja lekötni a figyelmét, így nem tud eléggé összpontosítani
pl. egy mesére vagy az iskolai tananyagra - ilyenkor előfordul, hogy
"kiesik" a padból, vagy hintázás közben elesik a székével. Figyelme
rendkívül leterhelődik, a fáradtságtól pedig később sokszor viselkedése is
kezelhetetlenné válik. A lovon ülés reflexgátló alaphelyzet - tapasztalataink
alapján képes csökkenti, mérsékelni, adott esetben teljesen meg is szüntetni
bizonyos túlmozgásokat, segíti a mozgások összerendeződését, esetlegesen a
gátolatlan csecsemőkori reflexek gátlását.
Említésre méltónak tartom továbbá, hogy a ló
által keltett folyamatos, ritmikus mozgás, amit a páciens egész szervezete
átél, lazító, relaxáló hatású. A harmonikus, ritmikus mozgásokra pedig az ember
központi idegrendszere veleszületett módon ráhangolódik. A feszes izomcsoportok
finoman oldódnak (s a hangszalag sem más, mint egy rugalmas izomszalag).
Ezekkel a bevezető gondolataimmal szerettem volna
érzékeltetni, hogy a lovasterápia lehetőségei a mozgás- és beszédfejlesztés
terén miért lehetnek egyedülállóak. Zárszóként leszögezhető, hogy a ló mozgása
komplexen stimulálja a neuromotoros, szenzomotoros és pszichomotoros
területeket - ezáltal az agyi plaszticitás hatékonyan támogatható, az új
mozgásformák könnyen programozhatók.
Fehérné Kovács Zsuzsa - Sósné Pintye Mária 2010. Játsszunk beszédet! Sanoma, Budapest.
Györgypál Zoltánné (szerk.) 2006. Hippoterápia. Balogunyom, Unicornis Egészségforrás Alapítvány.
Vekerdy Tamás 2012. Szabadságot nekik! In Vasárnapi Hírek. (A letöltés helye: http://www.vasarnapihirek.hu/izles/vekerdy_gyermek_iskola_pszichologus)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése