Gyógypedagógiai és pszichológiai szempontú lovasterápia Pazar nevű lovam segítségével. Az indikációkról és az esetleges kontraindikációkról az Oldalak menüpontban olvashatnak.

2014. július 9., szerda

Autizmus és nyelvhasználat - gyermekterápiás lehetőségek

Az alábbi tanulmány tartalma 2013 őszén hangzott el Budapesten, a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézetében, a Beszédkutatás Konferencián. Írott formában nem jelent meg.
 

1.      Bevezetés

Az autizmus-spektrumzavar definíciója a mai napig nem egyértelmű, tünetei széleskörűek és változatosak. A kommunikációs képességek és készségek minőségbeli károsodása azonban valamennyi autistánál megfigyelhető. Fontos paramétere továbbá, hogy – mint pervazív fejlődési zavar – az autizmus végleges állapot, nem gyógyítható, viszont (különböző eredményességgel) javítható.

Az alábbi tanulmány azt a kérdést járja körül, mit jelent a nyelvhasználati képességek minőségbeli károsodása az autizmus-spektrumzavarral élők esetében: mitől mások ők, mint a neurotipikus, a megkésett beszédfejlődésű vagy az értelmi fogyatékkal élő emberek; hogyan dolgozza fel az agyuk a beszélt nyelvi információkat.

A tudományos-elméleti ismereteket egy esettanulmánnyal támasztjuk alá. Egy atípusos autizmus (autism atypical) diagnózist kapott kisfiú kiegészítő terápiás megsegítésének speciális módszertanáról, az alkalmazott módszerek eredményességének tapasztalatairól számolunk be.

 

2.      Tipikus és atipikus nyelvhasználat

Az egészséges ember nyelvhasználati képessége tulajdonképpen részképesség. Ez azt jelenti, hogy részben velünk születik egyfajta „biológiai képlet”, amely lehetővé teszi, hogy hangos nyelvi kommunikációra legyünk alkalmasak. Ez a belénk kódolt genetikai program azonban magától még egészséges organikus feltételek mellett sem tudna működésbe lépni – megfelelő környezeti (nyelvi) ingereknek kell érniük bennünket a kibontakozásához. Amennyiben ezek a feltételek az élet első 6-7 évében rendelkezésünkre állnak, akadálytalanul megtanulhatunk beszélni. Miután azonban lezárul az ún. „első biológiai sorompó”, s a gyermek csak később, 12-13 éves koráig részesül a kívánt nyelvi környezeti ingerek támogatásában, számolnunk kell a korlátozott, sérült nyelvhasználati következményekkel. A „második biológiai sorompó” lezártát követően valószínűleg már részlegesen sem jöhet szóba sikeres nyelvelsajátítás (Gósy 2005).

A mai modern műszeres vizsgálatoknak köszönhetően egy ideje már nemcsak a nyelvelsajátítás folyamatáról vannak elképzeléseink, hanem a jelen idejű nyelvhasználat mechanizmusairól is egyre több objektív ismerettel rendelkezünk. Igazolást nyert például, hogy az ún. nyelvi központok az emberek többségénél a bal agyféltekében találhatóak. A merev lokalizációs felfogást azonban már meghaladtuk: világossá vált, hogy a nevezett régiók nem jól körülírt, kizárólagos centrumok, hanem egy komplex hálózatrendszernek a részei (és ezen belül töltenek be vezető szerepet bizonyos nyelvi funkciókban). Ennélfogva tehát nem feltétlenül állja meg a helyét az a – mára már a közgondolkodásban is elterjedt – nézet, miszerint a bal agyféltekénk a „nyelvi/beszélő”, jobb agyféltekénk pedig a „nem nyelvi” félteke. Valójában mindkét agyfélteke részt vesz a nyelvi és beszédfolyamatok szervezésében. A kettő közötti összeköttetést a kérgestest (corpus callosum) biztosítja. Míg a hallott közlésegységek szó szerinti feldolgozását a bal agyféltekei központok végzik, addig a mondottak érzelmi tartalmának (stilisztikai többleteinek) a felismeréséhez például már a jobb agyféltekénk együttműködése is szükséges (Lukács – Pléh 2003).

Amikor a fentiekben vázolt rendszerbe hiba csúszik, nyelvi, illetőleg beszédzavarok keletkeznek. A nyelvi zavarok mindig valamilyen agyi, idegrendszeri károsodás következményei, melyek szükségszerűen beszédzavarokban nyilvánulnak meg. A beszédzavarok viszont nyelvi zavar nélkül is létrejöhetnek, hosszas fennállás esetén pedig visszahatást gyakorolhatnak a nyelvi rendszerre (Gósy 2005). Vajon az autizmus-spektrumzavar a maga jellegzetes kommunikációs vetületeivel hol helyezkedik el, hol és hogyan érinti az eddigiekben vázolt rendszereket?

 

3.      Az autizmus-spektrumzavar nyelvhasználati vonatkozásai

Az autizmus-spektrumzavar összetett viselkedési és kommunikációs zavar, melynek hátterében valamilyen (eddigi ismereteink szerint pontosan még nem meghatározott) idegrendszeri károsodás feltételezhető. Pervazív fejlődési zavar, amely tisztázatlan hátteréből kifolyólag manapság még nem gyógyítható (Illyés 2000; Peeters 2007). Tünetei széles spektrumon helyezkednek el és igen változatosak lehetnek. A diagnózis felállításakor három terület érintettségét veszik figyelembe: a szociális interakciók, a nyelvhasználat és a képzelet fejlődésének károsodását.

Az autisták nyelvhasználati problémái önmagukban is sokfélék. Egyesek sohasem tanulnak meg beszélni (esetleg érzelmi kitörésekkel helyettesítik a kommunikációt). Mások általában megkésett beszédindulást mutatnak. Gyakori jelenség náluk a monoton beszéd, az echolália. Ugyanakkor akadnak jó beszédkészségű autisták is (l. pl. Asperger-szindróma), akiknek az élet más területein adódnak jellegzetes (autizmus-specifikus) nehézségeik.

Fontos leszögeznünk, hogy az autizmussal élők nyelvhasználati problémái nem (vagy nem feltétlenül) értelmi fogyatékossággal vannak összefüggésben. Az autisták problémái eltérnek a beszédkésésben szenvedő vagy siket gyermekek jellegzetes problémáitól is. Az ő nyelvi képességük nem hiányzik, hanem sérült, s ennek következtében az agyuk másképp dolgozza fel a beszélt nyelvi információkat. A világ (és a világ nyelvi leképezése) számukra alapvetően kaotikus. Elsősorban a megértéssel és az értelmezéssel vannak problémáik. Érzékelésük és észlelésük ép, azonban megértésük "betű szerinti" (hiszen az észlelt dolgokhoz történő jelentés-hozzáadáshoz már fantáziára lenne szükség, az ő képzeletük fejlődése azonban károsodott).

Az autizmus-spektrumzavar egyik jellegzetes kommunikációs tünete az ún. echolália. Az echolália a szavak szó szerinti, azonnali vagy késleltetett ismétlésére utaló kifejezés (Győri 2003). Egyes kutatások szerint (Peeters 2007) az echolália mögött sokszor valódi kommunikációs szándék húzódik meg, az autisták nagyon is megpróbálnak részt venni a beszélgetésekben, csak éppen a rendelkezésükre álló korlátozott eszközök segítségével. Ők ugyanis az agyuk jobb féltekéjében végbemenő folyamatokkal manipulálnak (ezeket használjuk egyébként mindannyian, amikor pl. fejből énekelünk dalokat: a jelentést nem elemezzük, hanem eléggé felszínesen kezeljük...). Egy szó kreatív használatához azonban a bal agyféltekei működéseket is igénybe kellene venni, ahol a szavak jelentésének a feldolgozása is megtörténik. Úgy tűnik, erre – a két agyfélteke nyelvi hálózatrendszerének összehangolására – az autisták már nem képesek. Sok autista egyszerűen nem tudja, nem érti, hogy a beszéd mire való...

Rendkívül fontos terápiás cél lehet tehát: rámutatni a beszélt nyelvi kommunikáció hatalmára. Felfedni, hogy a nyelvhasználatnak cselekvés- és történésbefolyásoló szerepe van. Hogy a nyelvi kód (szavak, mondatok) alkalmazásával befolyásolhatjuk a környezetüket (miközben bennünket is hasonló módon befolyásol a környezetünk).

 

4.      Esetbemutatás

A továbbiakban egy olyan kisfiú lovasterápiás megsegítésének folyamatáról és részeredményeiről számolunk be, akit 2010 őszén, 3 éves korában hoztak el hozzánk a szülei, friss atípusos autizmus diagnózissal. Az elmúlt három évben a tavasztól őszig tartó időszakban tudtunk együtt dolgozni, heti egyszeri, később kétszeri 30 perces foglalkozások keretei között.

A lovasterápia kiegészítő terápiás eljárás: a ló, a lovaglás és a lóval való foglalkozások komplex hatásainak felhasználásával segít, elsősorban mozgásfejlesztő, gyógypedagógiai és pszichológiai vonatkozásai vannak (Bozori 2002).

Alapvetően a ló lépésjármódját használjuk terápiás célokra. A lépés egy négyütemű, ritmikus mozgás: a lábak diagonális sorrendben, egyenletes időközökkel követik egymást. A hátsó lábak által indított impulzusok következtében a ló gerincében rotáció jön létre, ami a lovas medencéjét jobbra-balra billenti. Ahogy a ló előrefelé halad, emeli és leteszi a lábát, egy előre-hátra, ill. fel-le hullámmozgás is kialakul, ami szintén áttevődik a lovasra (Györgypál 2006). Ezt a komplex mozgásos stimulációt a lovon ülő páciensnek először a medencéje veszi át, az impulzusok innen haladnak tovább a gerincoszlopon felfelé, eljutva a nyakszirtig, és ingerlik a nagyagykérgi központokat is. A lépő lovon történő terápia különlegessége, hogy egyszerre, egy időben képes hatni a ló hátán ülő teljes ideg- és izomrendszerére, így a kliens számára újraélhetők, azaz bekapcsolhatók az idegrendszer esetlegesen kiesett fejlődési fázisai is. Érdemes még megemlíteni, hogy a lovaglás nagymértékben fejleszti az önértékelést és az önbizalmat, segítségével a páciens érzelmi és kommunikációs szempontból is nyitottabbá válik a világra. Ilyen speciális feltételek mellett dolgozik a lovasterapeuta az egyébként hagyományos gyógypedagógiai és pszichológiai fejlesztő módszerek bevonásával.

Közös munkánk kezdetén az általunk kezelt kisfiú ezekben a fejlesztő játékokban, feladathelyzetekben elég egyértelmű elutasító magatartást mutatott: a kezébe adott tárgyakat eldobálta, a képkártyákat – mint tipikusan alkalmazott augmentatív (támogató) kommunikációs eszközöket – a szájába vette, harapdálta, mozgáselemeket nem utánozott. Négy hónap elteltével azonban már sikeres képkártyás kommunikációt tudtunk megvalósítani a lovaglás során, valamint beindult az utánzás képességének a fejlődése is (így elkezdtük az egyszerű lovastorna-gyakorlatok tanulását). Hét hónapnyi lovasterápia után hajlandó volt rövid verbális instrukcióra („Indítsd el a lovat!”) adekvát verbális választ adni („Lépés, Pazar!”). Egy év múlva már verset tanult és szavalt, hajlandó volt a mondókát kísérő mozgásos játékokban való együttműködésre, az alapérzelmeket képekről felismerte, verbálisan (egy szóval) megnevezte. A második évadban a lovardában élő állatokkal ismerkedtünk: azonosításukat, megnevezésüket tanultuk, a hangjukat utánoztuk. 2013 tavaszán (a kisfiú 6. életévében) aztán sürgető igény mutatkozott az adekvát hangos, verbális kommunikáció fejlesztésére, az echolália igen intenzív megjelenése miatt.

Hipotézisünk szerint a lóval való kommunikáció, a lovaglás során átélt történések alkalmasak arra, hogy rávilágítsanak a beszéd cselekvésértékére. Segíthet megérteni, mire való a hangos nyelvi kommunikáció. A ló azonnal reagál a neki adott verbális instrukciókra, amely különleges élményét adja a kliens számára annak, hogy a beszédnek milyen fontos értelme van az életünkben.

 

5.      Következtetések

A lovasterápiás foglalkozásokon ugyanúgy alkalmazható a képkártyás kommunikáció az autistákkal való együttműködés során, mint egyéb élethelyzetekben. Kezdetben a gyermek kezébe adtunk olyan képkártyákat, amelyeken a lovak különböző cselekvéseket mutattak: pl. ittak egy itatóvályúból. Ezt követően az adott cselekvést valóságos élethelyzetre ültettük át: pl. odamentünk a lóval az itatóvályúhoz és megkínáltuk vízzel – a ló ivott, a gyermek pedig csodálkozva meghangosította a látottakat („Iszik a Pazar!”). Néhány hét múlva már képkártyás segítség nélkül is képes volt megnevezni a ló reakcióit. Terápiás lovunk szerencsés adottsága, hogy nagyon kommunikatív: visszanyerít a társainak, prüszköl, ásít, néha megvakarja az orrával az oldalát, fejével odabújik a lóvezetőhöz, érdeklődve megszemléli a játékokat, stb. Viselkedése számos alkalmat teremt az adekvát (hangos nyelvi) kommunikáció fejlesztéséhez. Ilyenkor megkérdezzük a gyermektől: „Most mit csinált a Pazar?” Ő pedig egyre ügyesebben válaszol, pl. „megviszketett” – mondja, mire a terapeuta helyesbítve megismétli az egyébként tartalmilag helyénvaló kijelentését („Igen. Viszketett az oldala és megvakarta.”). Speciális lehetőségek adódnak továbbá a lovasterápiás foglalkozásokon a téri tájékozódás fejlesztéséhez is. A díjugratásban használt akadályokból (kitörőkből, rudakból) folyosókat, labirintust építünk. A labirintuson úgy lehet keresztülmenni, ha a gyermek hangosan irányítja a lovat: pl. mondja neki, hogy „Pazar, menj egyenesen!”, vagy „Pazar, fordulj jobbra!” stb. Amíg nem szólal meg, a ló állva marad – ez természetesen unalmas, a gyermek lovagolni szeretne, adott a motiváció a beszédhez. Amennyiben rosszul fejezi ki magát (pl. ellenkező irányba instruálja a lovat), nekimegyünk a kitörőnek – a gyermek látja, hogy nem a megfelelő szót használta, ki kell javítania magát. A labirintus végén egy számára kedves jutalom, pl. egy érdekes játék várja.

A kisfiú a tavasz óta látható eredményeket mutat az adekvát kommunikáció fejlődésében. A folyamat lassú, de számunkra minden apró eredmény nagy érték.

Eleinte a foglalkozások kezdetén mindig több percen keresztül, intenzíven echolált (azonnali és késleltetett ismétléseket is produkált). Megfigyeltük, hogy amennyiben ilyenkor mi csendben maradunk, hamarosan megnyugszik, ő is elhallgat, és nagyon hamar adekvát kérést intéz felénk (pl. „Vera néni, menjünk oda a játékoshoz!”). Ezt örömmel fogadjuk és mi is adekvátan reagálunk: szavakkal és tettekkel egyaránt. Néhány alkalommal azt is észrevettük, hogy erős, intenzív érzelmi behatás alatt spontán módon adekvát beszédmegnyilvánulásai vannak (pl. egyszer összecsípte az ujját egy csipesszel, mire felkiáltott: „Jaj, becsípett, fáj, vedd le!”). A legfontosabb következtetésünk azonban az, hogy a gyakran látszólag logikátlanul egymás mellé kerülő szavak, szósorok mögött szinte valamennyi esetben logikus, helyzetnek megfelelő közlési szándék és tartalom áll, ezért célszerű, ha a terapeuta nem siklik el az echolália fölött, hanem tudatosan igyekszik annak értelmi keretet találni. Ez természetesen nem minden esetben sikerül, de gyakran igen. Ezzel a magatartással rendkívül sokat segíthetünk a kliensnek abban, hogy az agyában sajátos módon összekavarodott, sérült nyelvhálózati rendszert rendezni, rendszerezni próbálja, a megfelelő idegi kapcsolatok megteremtődhessenek, és ennek következtében alapvető adekvát hangos nyelvi kommunikációra legyen képes, elősegítve ezzel társadalmi beilleszkedését, boldogulását.

 

Irodalom

Bozori Gabriella 2002. Lovasterápia. Gondolatok és vázlatok a gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna témaköréből. Polu-Press Kkt., Székesfehérvár.

Gósy Mária 2005. Pszicholingvisztika. Osiris Kiadó, Budapest.

Győri Miklós 2003. A neurokognitív fejlődés moduláris zavarai: az autizmus. In Pléh et al. (szerk.): 738-759.

Györgypál Zoltánné (szerk.) 2006. Hippoterápia. Unicornis Egészségforrás Alapítvány, Balogunyom.

Dr. Illyés Sándor (szerk.) 2000. Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest.

Lukács Ágnes – Pléh Csaba 2003. A nyelv idegrendszeri reprezentációja. In Pléh et al. (szerk.): 528-560.

Peeters, Theo 2007. Autizmus. Kapocs Könyvkiadó, Budapest.

Pléh Csaba – Kovács Gyula – Gulyás Balázs (szerk.) 2003. Kognitív idegtudomány. Osiris Kiadó, Budapest.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése