Gyógypedagógiai és pszichológiai szempontú lovasterápia Pazar nevű lovam segítségével. Az indikációkról és az esetleges kontraindikációkról az Oldalak menüpontban olvashatnak.

2014. április 29., kedd

Néhány gondolat a szelektív mutizmusról


A szelektív mutizmust a gyermekpszichiátria 1934 óta tartja számon önálló betegségként (a korábbi szakirodalmakban elektív mutizmusként szerepel). A Betegségek Nemzetközi Osztályozása (BNO) szerint: „Markáns, emocionálisan meghatározott szelektivitás a beszédben; a gyermek nem beszél. A zavar rendszerint társul jelentős személyiségvonásokkal, mint szociális szorongás, visszahúzódás, (túl)érzékenység és ellenkezés (Kuncz 2007: 6).” A szelektív mutizmus BNO-10 kódja F94.0, ami az amerikai eredetű felosztásban (a mentális rendellenességek diagnosztikai és statisztikai kézikönyvében) a DSM-IV-TR 313.23-nak felel meg.

Egy olyan, súlyosnak tűnő, ám organikus eltérés nélküli, pszichés eredetű állapotról van szó, amely egyébként komoly differenciáldiagnosztikai problémát vet fel (vö. Gósy 2005). Általában az jellemző, hogy a gyermek csak otthon, a családtagokkal beszél, de az óvodában, iskolában, idegenekkel már nem. Egyesek idegenek jelenlétében a szűkebb család tagjaival sem beszélnek. Vannak, akik legalább suttogva hajlandók beszélni, míg mások nonverbálisan kommunikálnak (súlyos esetben pedig sehogyan sem). Gyakori, hogy a kommunikációs érintettségen kívül egyéb tünetei is vannak a rendellenességnek: pl. depresszió, szorongás, viselkedészavar, továbbá alvás- és evészavarok, esetleg a szobatisztaság zavarai. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a szelektív mutista gyermekek mentális fejlődése is érintetté válhat: mivel nem beszélnek, nem gyakorolják a megismerő tevékenységeket, a szociális képességeiket, így azok nem is fejlődhetnek (Sarkadi – Kóri 2005).

Sokak szerint a szelektív mutizmus az egyik legrejtélyesebb kommunikációs zavar (Ranschburg 2005). A fellépő tüneteknek nincs bevezető szakasza, hirtelen, minden azonosítható ok vagy előzmény nélkül jelentkeznek (általában 3-4 éves kor környékén). (Természetesen ez a kijelentés így egy kicsit hibás: ok mindig van, csak nagyon nehéz megfejteni.) A korábban már jó szinten beszélő gyermek ilyenkor – szinte egyik „pillanatról” a másikra – bizonyos helyzetekben vagy feltételek között nem szólal meg. Önmaga dönti el, kit vesz be kommunikációs körébe. Visszautasítja a beszédet, ugyanakkor kiválasztott személyekkel, helyzetekben vagy időpontokban kommunikál (tehát fontos összetevője állapotának, hogy beszédprodukciója és beszédmegértése alapvetően ép). A szelektív mutista gyermek következetesen tartja ezt a választott némaságát, ebből kizökkenteni nem lehet, sem utasítással, sem kéréssel (Gósy 2005; Hernádi 2006; Illyés 2000).

Viselkedésükre jellemző, hogy gyakran csecsemőknek kijáró előnyökkel kárpótolják magukat. Mivel a családon kívül mással nincs kapcsolatuk, a család súlyosan terhelt, különösen az édesanyával való kapcsolat, ami kölcsönös agresszióval telítődhet. A félénkség és a visszahúzódó viselkedés mellett ugyanis makacs, engedetlen, passzív-agresszív karakter azonosítható ezeknél a gyerekeknél – talán épp ez a makacsság az, ami akadályozza őket abban is, hogy a nembeszélésüket feladják (Sarkadi – Kóri 2005).

 

A tünetegyüttes kialakulásával (oki hátterével) kapcsolatos vélemények sokfélék. Az alábbiakban felsoroljuk a legjellemzőbb elméleteket:

1. A pszciholingvisztikai szakirodalmak leírják ezeknek a gyermekeknek a beszédtől való félelmét. A beszédtől való félelem azonban más félelmekhez is kötődhet. Viselkedésük így tulajdonképpen egyfajta védekezési mechanizmussá válik: a beszéd tagadásával valójában a számukra nehéz és megoldhatatlannak látszó körülményeket igyekeznek elkerülni. A szelektív mutizmust ilyenformán a szociális fóbia egyik megnyilvánulási formájának is nevezhetnénk. A kutatási eredmények azt igazolják, hogy a szelektív mutista gyermekek családjában jelentősen magasabb a szociális fóbia (és a szelektív mutizmus) előfordulása, tehát a társas helyzetektől való szorongás átöröklődhet, ill. áttevődhet a gyermekre (Black – Uhde 1992).

2. Más vélemények szerint a szelektív mutizmus hátterében állhat a túl szoros anya-gyermek kapcsolat is, illetőleg a mintakövetés. Elképzelhető, hogy más családtag (akár éppen az édesanya) is használja „fegyverként” a hallgatást egyes élethelyzetekben. Sajnos ezek a családok gyakran nem is érdekeltek a tünet feloldásában. Az anyának sokszor jobb is, ha megtarthatja gyermekét ebben az önállótlan helyzetben – hiszen így palástolhatja saját megoldatlan dependencia- (kötődési) igényét, amely fakadhat saját korábbi szülő-gyermek kapcsolati zavaraiból vagy aktuális házasságával kapcsolatos elégedetlenségéből. Ezek az édesanyák – bármily’ furcsán hangzik is – tudattalanul örülnek ennek a kiváltságos helyzetnek, amelyben gyermekük (beszédével) őket részesíti (Sarkadi – Kóri 2005).

3. Élnek elképzelések arról is, hogy a szelektív mutizmus kialakulásának oka a korai anya-gyermek kapcsolat zavarában, esetleg a beszédfejlődés kezdetének időszakában bekövetkezett pszichés traumában gyökerezik (a gyermek kvázi megmarad a nembeszélő csecsemő szerepében).

4. Állhat a tünetek hátterében valamilyen kora gyermekkori orális trauma is (pl. a szájával kapcsolatos fizikai sérülés).

5. Érdekes gondolat, mely szerint a szelektív mutista gyermek hallgatásának hátterében valamilyen családi titok „megvédése” lapul. A titok persze nagyon sokrétű lehet. Nem biztos, hogy a szülők által ténylegesen titokban tartott dologról van szó, hanem előfordulhat, hogy a gyermek titokként értelmez valamit: azt gondolja, hogy erről vagy arról nem szabad beszélnie – lehet ez pl. egy családi betegség, vagy valamilyen jelenet, ami a szülők között zajlott, stb. (Bárdos 2005).

6. Végezetül: a tünet kialakulásában és fenntartásában fontos szerepe lehet a szégyennek is. Olyan is előfordul, hogy az édesanya egyfajta alárendelt szerepet tölt be a család dominanciarendszerében, így gyermekének sem tud erős támasza lenni. Ilyenkor a gyermek az édesanyjával azonosul. Nemcsak a beszédjét szégyelli, hanem minden életmegnyilvánulását.

 

(Folyt. köv.: A szelektív mutizmus terápiás megközelítésének lehetőségei)

 

 

Hivatkozott irodalom

 

Bárdos Katalin 2005. „Neked már nem is kell, hogy szájad legyen”. Fordulópont 2005: 13-16.

Black – Uhde 1992. Elective mutism as a variant of social phobia. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry 31. 1090-1094.

Gósy Mária 2005. Pszicholingvisztika. Corvina kiadó, Budapest.

Hernádi Krisztina 2006. Inkluzív nevelés – Ajánlások beszédfogyatékos gyermekek kompetencia alapú fejlesztéséhez. SuliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht., Budapest.

Illyés Sándor 2000. Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE BGGyF, Budapest.

Kuncz Eszter 2007. A szelektív mutizmus felismerése. A tünetegyüttes differenciáldiagnosztikai feldolgozása két eset tükrében. Oktatási és Kulturális Minisztérium, Budapest.

Ranschburg Jenő 2005. Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Sarkadi Borbála – Kóri Márta 2005. (Sz)elektív mutizmus. In Fordulópont 2005: 5-12.