Gyógypedagógiai és pszichológiai szempontú lovasterápia Pazar nevű lovam segítségével. Az indikációkról és az esetleges kontraindikációkról az Oldalak menüpontban olvashatnak.

2014. május 7., szerda

A szelektív mutizmus terápiás megközelítésének lehetőségei

Az előző írásomban definíciószerűen mutattam be a szelektív mutizmust (mint speciális pszicholingvisztikai jellegű problémát), röviden összefoglalva az állapot kialakulásához vezető, a szakirodalom által tipikusan nyilvántartott, feltételezett oki háttértényezők rendszerét is. Az alábbiakban arról szeretnék írni, milyen utak/módok állnak rendelkezésünkre ahhoz, hogy segíteni tudjunk az érintetteken.

Amikor a lovasterápiában elkezdek dolgozni egy gyermekkel, egy-két találkozás után mindig leülök a szülőkkel, hogy megbeszéljük, mit is szeretnénk, miért dolgozunk – konkretizálunk egy olyan célt, amiről úgy gondoljuk, hogy belátható időn belül reálisan elvárható változás volna az adott feltételek mellett gyermekük részéről. Célkitűzésünk megfogalmazásával párhuzamosan időbeli keretekben is megállapodunk – mindez természetesen nem jelent merevséget, sőt, sokkal inkább jellemzője az ésszerű rugalmasság: céljainkat, időtávlatainkat ugyanis bármikor korrigálhatjuk, módosíthatjuk a tapasztalataink függvényében, a lényeg az, hogy törekvésünk mindig tudatos és rendezett legyen. Ezeket a gondolatokat azért tartottam fontosnak rögtön így elöljáróban megemlíteni, mert amikor azt a kérdést tesszük fel, hogyan segíthetnénk egy szelektív mutista gyermeken, először is tisztáznunk kell, miben/mihez is kívánunk neki segíteni (és nem utolsósorban: kinek). Roppant helyénvalónak találom a francia pszichoanalitikus-nyelvész gondolatait, aki szerint: „… a beszéd nem jelent önmagában célt. A pszichés egészség szükséges, de nem elégséges feltétele. (…) a beszéd fejlődéséhez alapvetően arra van szükség, hogy vágyjak a másikkal való kapcsolatra (Danon-Boileau 2005: 41)”. Merthogy: ezeknél a gyerekeknél nem a kiejtésbeli nehézségek állják útját a beszédnek… A szelektív mutista gyermek tud beszélni, de bizonyos körülmények között nem hajlandó és/vagy nem képes. Tudja, de nem képes rá. A jelenség ilyetén egyesek szerint a gyermeki neurózis egyik megnyilvánulási formája (Bárdos 2005).

Nem vágyik a másikkal/másokkal való kapcsolatra…

Véleményem szerint a segítő akkor jár el helyesen, ha nem azt kérdezi, hogy a gyermek miért nem beszél, hanem azt, hogy miért nem vágyik a kapcsolatra! Az elmondottak tükrében a magam részéről lovasterapeutaként a szelektív mutizmusban szenvedő gyermek megsegítésekor ezt a célmeghatározást tartom helyénvalónak: a vágy felkeltése a gyermekben a külvilág felfedezése iránt, a vágy felélesztése a másikkal való kapcsolatra. Ezen a ponton nyer jelentőséget a terápiás ló, a lóval való kapcsolat – amely mintegy hidat képezhet a mutizmusába zárt gyermek és a külvilág között. Azonnal rátérek, hogy ezt hogyan képzelem, de még nincs vége a célmeghatározásomnak. Néhány sorral korábban feltettem azt a kérdést is, hogy kinek is kívánunk segíteni. Nemcsak a gyermeknek. Hanem a családjának is segítenünk kell. Ugyanis: a szülei is segítségre szorulnak. Rögvest írok többet erről is, hogy hogyan is képzelem…

Kezdjük akkor az elején. Az általánosságban alkalmazott módszereket és terápiás törekvéseket ismét röviden pontokba próbálom szedni (hasonlóképpen, ahogy az előző írásban az oki háttértényezők felsorolásával tettem), majd ezeket egészítem ki saját lovasterápiás tapasztalataimmal, illetőleg elképzeléseimmel:
1. Általános hozzáállás a szelektív mutista gyermekekhez, hogy a terápiában nem várunk tőlük beszédet, nem erőltetjük őket (legalábbis a terápiás kapcsolat elején). Hagyjuk, hadd alakuljon ki közöttünk egy kölcsönös elfogadáson és bizalmon alapuló ismeretség.
2. Szintén sokan voksolnak amellett a magatartás mellett, hogy lehetőleg ne árasszuk el szózuhataggal a gyermeket. Hallgassunk együtt. A szavakon túl lépjünk egymással kapcsolatba. Érezze a gyermek, hogy szavak nélkül is értjük őt. A csend is „hallható” (Ksuz 2005): ha pl. csendben, egymás mellett ülve, együtt nézünk egy tárgyat, az lehetővé teszi, hogy ugyanarra a dologra gondoljunk.
3. Bevezethetünk bizonyos rituálékat a terápiás foglalkozások menetébe – ezek a megszokottság, jól ismertség, biztonság érzetét kelthetik a gyermekben, aki a biztonságos közegben egy idő után elkezdheti otthon érezni magát. (A rituálterápiáról bővebben Lajos Péternél olvashatnak.) Ezen a ponton egyszer csak meg lehet zavarni a rítust – s kíváncsian várni, vajon a gyermek hogyan reagál. Talán jelzi majd, hogy térjünk vissza a megszokott dolgainkhoz? Ez esetben lehet feszegetni a határokat a tekintetben, hányféle „ajtót” hagyunk számára nyitva ehhez a jelzéshez.
4. Gyakran segíthet, ha a szelektív mutista gyermekekkel suttogva beszélünk.
5. Azokkal, akik ugyan nem beszélnek, de együttműködnek velünk, lehetőségünk van együtt játszani. Rajzolni. Bábozni. Építeni. Ilyenkor a gyermek játékával kifejezett tények „beszélnek” a gyökerekről, a miértekről, és ezek a jelzések hasznos iránymutatást képezhetnek a terapeuta számára. A terapeuta az így nyert információkból kiindulva, játékos keretek között megtaníthatja a gyermeket arra, hogyan lehet a játék segítségével megoldást találni bizonyos élethelyzetekre, rossz érzésekre, hogyan lehet azokat módosítani stb.
6. Súlyosabb esetben szükség lehet gyógyszeres segítségre. Ha abból indulunk ki, hogy a szelektív mutizmus valójában egyfajta szociális fóbia, s tudvalevő a fóbiás betegségeken eredményesen segítenek bizonyos szorongáscsökkentő gyógyszerek, jogos elvárásaink lehetnek a gyógyszeres kezeléstől.
7. Végül, de nem utolsósorban említést érdemel a családterápia lehetősége is. Ennek lehet pl. olyan célja, hogy a család ismerje fel és változtassa meg azokat a szokásokat, amelyek a gyerek tünetét fenntartják, pl. ne beszéljenek a gyerek helyett stb. A statisztikai visszajelzések nagyon bíztatóak: arról számolnak be, hogy a gyerekek meggyógyulnak, nem esnek vissza és nem alakítanak ki újabb tüneteket (Sarkadi – Kóri 2005).
8. És még egy ráadás-pontban az „igazság”: tulajdonképpen a szelektív mutista gyermekek terapeutájának igen kreatívnak kell lennie, a módszerek pedig ötvözve érnek a legtöbbet…

Gondolataim végéhez közeledve álljon akkor itt néhány saját tapasztalatom is a lovasterápiából.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni a ló mint ko-terapeuta motiváló szerepét. Nemcsak a mutizmus, hanem más esetek lovasterápiájánál is elmondom: csak akkor van értelme, ha a gyermek (kliens) eléggé motivált a lóval való kapcsolatra és/vagy a lovaglásra. Egy ilyen „együttes” ugyanis sokszor lehetőséget teremt a gyermeknek arra, hogy az idegen környezetben történő első hangos megnyilvánulásait a lóhoz intézze (aki később hidat képezhet a terapeuta, a segítő, majd a tágabb emberi környezet irányába). A gyerekek (és talán a felnőttek is) gyakran könnyebben nyílnak meg egy állatnak, mint egy embernek (gondoljunk csak bele: a lónak nincsenek elvárásai, ő „csak” elfogad, társ, sőt, kiszolgálja az igényeinket, ráadásul vissza sem beszél…). A lovaglás élményének eléréséhez is célszerű lesz majd egy idő után megszólalni: a terápiás ló szóra indul, nem csizmára (legalábbis terapeutaként úgy teszünk, mintha ez kizárólagosan így volna, s a jó terápiás ló ebben is partner :-)).
Jómagam kipróbáltam már a gyermekkel és a lóval való közös hallgatást – ugyanakkor a fecsegő-szerepet is. Utóbbi irány az „együtt hallgatás” totális ellentéte, potenciáljait tekintve a két módszer mégis lehet azonos. A magam részéről ezzel a hozzáállásommal a beszédes légkört szintén az oldottság, felszabadultság, illetőleg: oldás, felszabadítás szolgálatába kívánom állítani. Hiszen: nem lehetséges-e, hogy a szelektív mutista gyermeknek éppen azt kellene megmutatni, hogyan lehet oldottan kommunikálni (s közben esetleg felszabadultan nevetgélni, pozitív érzéseket átélni…)?
A lovas foglalkozások számtalan rituálé lehetőségét is magukban hordozzák. Ahogyan pl. minden lóra pattanás előtt leápoljuk a lovat – vagy egyáltalán: ahogyan bánunk vele, illetve ahogyan lovagolunk vagy lovastornázunk rajta. Egyes rituálék megbontása valóban erőteljes, kizökkentő értékű lehet. Megtehetjük például, hogy néhány foglalkozás után egyszer csak háttal ülésben ültetjük fel a némaságot fogadott gyermekünket, majd elindulunk lépésben a lóval. Vajon hogyan reagál? Hasonló eredményességgel bírhat a lépésből ügetésbe történő „alattomos” átváltás.
El kell mondjam, nem egyszerű esetet kaptam ki… 11 éves kislány, aki 3-4 éves kora óta a szülein kívül senkivel nem beszél. Nemhogy nem beszél, a fejét is leszegi, szemkontaktust sem vesz fel, s olyannyira lebénul az idegen környezetben, hogy szó szerint a kezét sem képes felemelni (vagy akár csak egy ujját megmozdítani). Épp csak megül a lovon. A lovaglásra azonban (szülei elmondása alapján) motivált – otthon is van egy saját pónija, játékaiban is (egyébként részben rituálisan) jelentőségteljes helyet foglalnak el a lovak. Azt gondolom, hogy az ilyen és hasonló súlyos esetekben, amelyek szemlátomást többhónapnyi terápia után sem hoznak elmozdulást, szinte nélkülözhetetlen az orvosi beavatkozás: valamilyen szorongáscsökkentő gyógyszer formájában. Tudom, sok szülő ellenzi a gyógyszeres kezelést (meg tudom érteni őket). Azonban látható, hogy sajnos vannak határok, amikor már az a kérdés forog kockán, hogy akkor a gyermek örök bezártságra ítéltetik-e, melynek kapcsán nem lesz képes az önellátás legcsekélyebb mértékére sem. Az élet ámbár szomorú, de mégis valahol – bármily’ kegyetlenül hangzik is – normális rendje szerint általában a szüleink távoznak hamarabb közös életünkből… Milyen sors vár azután a gyermekre? Minden szülő a lehető legjobbat akarja adni csemetéjének. De mi a „jó”? Lehet olyan, hogy valami, amit jónak gondolunk, valójában a fejlődés gátjává válik? Lehet a szeretet megbetegítő szeretet? Ilyen kérdések jutnak eszembe… Véleményem szerint a nevelés egészséges célja, hogy szárnyakat adjon, amelyekkel szabadon és életerősen rendelkezhetünk, és amely szárnyakkal bármikor vissza is találhatunk a „fészekbe”, amikor csak úgy kívánjuk. De mi lesz ezekkel a kis szárnyaszegett madárkákkal? Ki sem tudnak repülni a fészkükből…
Jó érzés, amikor szorosan megölelnek. Szeretem. Én is szeretek megölelni másokat. Szorosan. Ugyanakkor, ha nagyon-nagyon erősen szorítanak, nem kapok levegőt. Ha nem szólok, hogy kedves ölelőm mérsékelje karjai erejét, vagy adott ponton túl inkább engedjen is el, nos, akkor megfulladok.
Bármelyik szülőnk túl erős szeretete veszélybe sodorhat bennünket. Megfojthat.
Nehéz-e szeretni? Igen. (Hallgassuk csak meg Halász Judit dalát, aki erről így énekel: „… nehéz szeretni okosan, józanul, szeretni sajnos senki nem tanul.”)
Megfordítom a kérdést: előfordulhat-e, hogy egy látszólag kegyetlennek tűnő cselekedetünkkel a lehető legtöbbet, legjobbat, a legnagyobb ajándékot, a létező legtöbbre vivő segítséget adjuk a másiknak, a szerettünknek? Erre is ez a válaszom: igen!
Kis páciensemre visszatérve: én most adnék neki egy kis gyógyszert. Csak addig és csak olyan mértékben, amíg a kémia kisegíti őt ebből a bénult, számára valószínűleg borzasztó érzésekkel terhelt állapotából. Addig várnék csak, amíg felemeli a fejét és ránéz az idegenre, elfogadja, ha odaadnak neki egy tárgyat, és valami csekélyke manipulációt, együttműködést produkál. Ekkor ugyanis már elkezdődhet a terápia! Amit ő az okos kis fejével szépen érteni fog, mi több: értékelni! S ezzel párhuzamosan lassan lehetne csökkenteni, majd észrevétlenül elhagyni a mesterséges anyagokat.
A fenti gondolatok alapján nagy szerepet szánnék a család megsegítésének is. Lovasterapeuta kollégákkal gyakran beszélgetünk egyébként erről – és valójában megvalósítható ötlet, körültekintő tervezettséggel a család többi tagja is bevonható a lovas foglalkozásokba.

Örömmel venném, ha legközelebbi bejegyzésemben arról írhatnék, milyen szépen, gördülékenyen zajlik a közös lovasterápiás munkánk – esetemmel, az egész családdal.


Hivatkozott irodalom

Bárdos Katalin 2005. „Neked már nem is kell, hogy szájad legyen”. In Fordulópont 2005: 13-16.
Danon-Boileau, Laurent 2005. A gyermek, aki nem beszélt. In Fordulópont 2005: 19-43.
Ksuz Szilvia 2005. A csend hangjai. In Fordulópont 2005: 65-69.
Lajos Péter 2009. Dadogásról mindenkinek. Pont Kiadó, Budapest.
Sarkadi Borbála – Kóri Márta 2005. (Sz)elektív mutizmus. In Fordulópont 2005: 5-12.